Telefon Zöld szám anyáknak +36 80 414 565

Visszajelzés, panasztétel az ellátásra

Ha elégedetlen vagy azzal, ahogyan bántak Veled, ezt szülés után visszajelezheted az intézménynek. Írásunk az egészségügyi ellátással kapcsolatos panaszbejelentés témáját járja körbe. Kinél, hogyan, meddig teheted ezt meg és miért fontos?

Az egészségügyi ellátásnak Magyarországon még nem része a szolgáltatásba épített visszajelzési rendszer, amely lehetővé tenné a szolgáltatások minőségének általános ellenőrzését és a beérkező tapasztalatokon alapuló fejlesztését. De nincs akadálya annak, hogy ezt megtedd!

A visszajelzés, akár pozitív akár negatív tapasztalatról van szó, fontos! Kár lenne erről a lehetőségről lemondani. Pozitív visszajelzés esetén a dolgozók meggyőződhetnek munkájuk fontosságáról és értékességéről, amire segítő szakmabeliként időről időre nekik is nagy szükségük van. A szülő nők azonban gyakran fordulnak hozzánk nehéz élményekkel, ilyenkor arra bátorítjuk őket, hogy éljenek az egészségügyi törvényben biztosított panasz lehetőségével.

Nem szeretnék pereskedni a kórházzal!

Sokszor a panasz bejelentését, megtételét az a félreértés is akadályozza, hogy az anyák nem szeretnének hosszas jogi procedúrába bonyolódni röviddel a szülésüket követően.

Peres eljárásra csak akkor kerül sor, ha az érintettek a jogsérelem miatt kártérítési pert szeretnének kezdeményezni (polgári peres eljárás) a kórházzal szemben. Ha az egészségügyi ellátás során bűncselekmény valósult meg, akkor pedig a hozzátartozók feljelentést tehetnek. (Ez utóbbi esetben büntetőeljárásban tárgyalják az esetet, nem kérelem alapján indul, azt a hatóságok hivatalból kezdeményezik.)

A visszajelzés, panasz megtétele tehát nem jelenti automatikusan peres eljárás megindulását.

Mi értelme van akkor panaszt tenni?

A jogsértő, tiszteletlen és durva bánásmód nem megengedhető az egészségügyi ellátás során, ezért fontos, hogy ha ilyet tapasztalsz, a kórházi osztály vezetősége, vagy annak szakmai felügyeletét gyakorlója értesüljön az esetleges visszaélésekről. A valódi változáshoz gyakran többszöri visszajelzés szükséges, ezért ne becsüld alá a Te személyes megélésed, jelentőségét. Lehet, éppen a Te történeted indítja el a változást.
Másrészt a szülő nőnek is adhat egyfajta jóvátételt, hogy él panaszbejelentési jogával, ez pedig pozitívan hathat önértékelésére.

Kinél tehetsz panaszt?

Minden kórházban elérhető az intézménytől független betegjogi képviselő. Itt találod őket: Betegjogi képviselők elérhetőségei

Az ő feladatuk, hogy az egészségügyi törvényben megfogalmazott betegjogok megsértése esetén kivizsgálják a hozzájuk érkezett panaszt. Ha írásban jelzed a panaszt, címezheted – párhuzamosan a betegjogi képviselő mellett – közvetlenül az intézmény fenntartójának és vezetőjének is. Ilyenkor az egészségügyi szolgáltató vagy fenntartó is köteles megvizsgálni az esetet, és legfeljebb 30 munkanapon belül a vizsgálat eredményéről tájékoztatást adni.

Mit tehet a betegjogi képviselő?

A betegjogi képviselőtanácsot, felvilágosítást ad betegjogi panaszokat illetően, és meghatalmazás alapján is eljár ügyünkben. Felkérés esetén közvetítői szerepet tölt be a panaszos és az egészségügyi intézmény között. Ha betegjogi visszásságokat tapasztal, külön panasz nélkül is felhívhatja az illetékes vezetők, orvosok figyelmét a problémára. A betegjogi képviselőhöz panasz benyújtási szándék nélkül, és akár név nélkül is fordulhatsz! Tevékenységéért nem kell külön díjazást fizetni!

Hogyan?

Lehetőséged van szóban, írásban, névvel és anonim módon is panaszt bejelenteni. A visszajelzés megtétele nincs időkorláthoz sem kötve. Természetesen könnyebben kivizsgálható egy ügy friss visszajelzés alapján, sok anya azonban csak jóval szülése után érzi úgy, hogy szeretne panaszt tenni az ellátásra. Ilyenkor sem kell lemondani a visszajelzés lehetőségéről. Ha szükségesnek találod panaszod bejelentéséhez az egészségügyi dokumentáció kikérésére is mód van, melyet 30 évig köteles tárolni az intézmény.

A dokumentáció kikérése, kikérő lappal személyesen (személyi igazolvány bemutatásával), postai úton, faxon illetve elektronikus úton történő elküldéssel is lehetséges.

Mit írjak bele?

Azokat a betegjogokat sértő gyakorlatokat vagy emberi méltóságot sértő bánásmódot, amit szülő nőként megtapasztaltál az ellátás során és sérelmezel.

Ha további információra és segítségre van szükséged bátran hívd az Emma Vonalat, ahol képzett önkénteseink fogadják a hívásodat!

dr. Győrfy Judit
jogász, mentálhigiénés szakember


A szerző jogász, mentálhigiénés szakember és két gyermekes anya. Pszichodráma asszisztensi képzést folytat és mellette egyéni konzultációt vállal nőknek. Fókusza a gyerekkori szexuális abúzus, és e mentén kialakult szenvedélybetegségek kezelése, illetve a szülésre készülés kísérése.